Die vorliegende Studie untersucht, was autistische Kinder
über Unterscheidungsmerkmale belebter und unbelebter Objekte wissen. Ausgehend von der
Annahme eines spezifischen Defizits autistischer Kinder beim Erwerb einer theory of
mind" wurde erwartet, daß die Differenzierung von Lebewesen und Gegenständen anhand
mentaler Attribute autistischen Kindern besondere Probleme bereitet. Je fünfzehn
autistische und geistigbehinderte Kinder gleichen verbal-mentalen Alters ordneten
verschiedene biologische und mentale Eigenschaften Lebewesen (Kind, Hund) und unbelebten
Objekten (Stuhl, Fahrrad, Wolke, Teddybär) zu. Diesen Ergebnissen zufolge ist das verbale
Entwicklungsniveau, nicht aber die autistische Störung für das Wissensniveau
ausschlaggebend. |
In the present study autistic children's knowledge about the
animate-inanimate distinction was explored. Based on the assumption of a specific
theory of mind"-deficit in autistic children, authors expected that the
animate-inanimate distinction, especially the attribution of mental properties, would be
very difficult for autistic children. Fifteen autistic children and the equal number of
mentally retarded children, matched for verbal-mental age, were asked to attribute
biological and mental properties to various objects, both animate (child, dog) and
inanimate (chair, bicycle, cloud, teddy bear). Results do not indicate the existence of a
specific knowledge deficit related to the animate-inanimate distinction in autistic
children, but the impact of verbal-mental age on the development of knowledge in this
area. |