Die disziplinäre Differenzierung der Wissenschaften ergibt sich
aus dem Wachstum der wissenschaftlichen Produktion, veränderten
gesellschaftlichen Bedarfslagen und dem Bemühen der wissenschaftlichen
Tätigen um berufliche Eigenständigkeit. Sonderpädagogik teilt als
Subdisziplin der Pädagogik mit dieser den ideellen Gegenstandsaspekt
Bildung und Erziehung bei gleichzeitiger Überschneidung des materiellen
Gegenstandsbereiches mit pädagogischen und außerpädagogischen Nachbardisziplinen.
Da sich Disziplinen um Paradigmen herum konstituieren, ist interdisziplinäre
Forschung schwierig und objektiv wissenschaftlicher Fortschritt
vorrangig in intradisziplinärer Forschung zu erwarten. Die Sonderpädagogik
sollte ihre Identität in den komplementären Aufgabenstellungen von
Intervention und Integration finden, d.h. sie sollte sich um die
Entwicklung und Erprobung von möglichst wirksamen Maßnahmen bemühen
und dabei die Befunde und Methoden der Nachbarwissenschaften kritisch
nutzen.
|
The disciplinary structure of the sciences is a result of increased
scientific production, changing demands of society and the researchers'
endeavor towards professional autonomy. Special education, being
a sub-discipline of pedagogy, shares education and instruction as
the common ideal aspects of study with all educational disciplines,
whereas its factual domain of study is approached also by related
disciplines within and outside of pedagogy. Since scientific disciplines
are constituted on the basis of epistemological and methodological
paradigms, interdisciplinary research is difficult to realize and
substantial progress should above all be expected to be made in
intradisciplinary research. Special education should find its identity
by approaching the two complimentary tasks of intervention and integration:
special educators should develop and evaluate most efficient methods
of intervention and should use the results and methods of related
disciplines in the pursuit of this goal.
|