Nicht selten wird die Ansicht vertreten, eine Ethik der Behindertenpädagogik
reduziere sich mehr oder weniger auf den einfachen Imperativ, Behinderungen
seien mit dem bestmöglichen Mitteln aufzuheben. Demgegenüber wird
hier für die Ausarbeitung einer Ethik der Behindertenpädagogik in
mindesten drei Dimensionen plädiert: bezüglich des Zeugens behinderten
Lebens, der Leistungs- und Zielanforderungen sonderpädagogischer
Arbeit und des Handelns und Entscheidens mit Behinderten, oder stellvertretend
für sie. "Pränatale Diagnose", "Grenzen der Funktionsförderung"
und "Ethos der Förderungsgemeinschaft" sind die entsprechenden Stichworte,
zu denen eine praxisnahe und dennoch prinzipienorientierte Ethik
entwickelt werden sollte. Der vorliegende Artikel will zu ihnen
Anstöße geben, die weder einer bestimmten Weltanschauung, noch einem
bestimmten Pädagogikprogramm verpflichtet sind.
|
The ethics of professional pedagogic acting towards disabled or
handicapped people not rarely reduced to the simple imperative,
that impairments should be countered with means as efficient as
possible. Instead of such a trivialization of the problem at hand
this article wants to argue for the detailed development of an ethics
for the professional pedagogic work with disabled along at least
three dimensions. Ethical questions and answers should be dealt
with concerning acting and deciding together with or instead of
the disabled. "Prenatal diagnosis", "restrictions for functional
training" and ethos for the community of work on impairments could
be the terms an ethics should be developed which is both, realistically
near to the practical experience and sensibly oriented at principles.
The present article will make some suggestions to these aims, being
neither loaded with a specific ideology nor obliged to a specific
school of pedagogy towards the disabled.
|