Ziel dieser Studie ist es, den schulischen Umgang mit Lese-Rechtschreibstörungen (LRS) in Österreich
darzustellen. Es wurden bundesweit ExpertInnen (51 Interviews) befragt und zusätzlich eine Internetrecherche zu
bestehenden Richtlinien, Erlässen und Curricula auf Bundes- und Landesebene durchgeführt. Inhaltlich wurde der
Fokus auf Erkennung bzw. Diagnose einer LRS, Förderung und Leistungsbeurteilung gelegt. Es zeigte sich, dass
trotz bundesweiter Richtlinien und Erlässen auf Landesebene eine große Variation in der Handhabung auftritt,
die zu beträchtlichen inhaltlichen und zeitlichen Unterschieden von Diagnose und Förderung führen. Problematisch
ist zudem der teilweise Einsatz nicht evaluierter und nicht normierter Verfahren zur Früherkennung. Positiv
erweist sich der Trend zu evidenzbasierter Förderung. Jedoch bestehen noch Defizite in der LehrerInnenausbildung
hinsichtlich LRS, die allerdings rezent durch Änderung der Curricula wenigstens zum Teil behoben werden dürften.
Schlüsselwörter: Lese-Rechtschreibstörungen, Dyslexie, evidenzbasierte Förderung, evidenzbasierte
Schulpolitik, LehrerInnenausbildung |
How are schools in Austria managing dyslexia? – Guidelines and standards for diagnosis, intervention and
grading
The aim of this study is to analyse how the Austrian school system deals with the problem of dyslexia among
primary school children. Fiftyone experts were interviewed in a nationwide survey. Furthermore, information
about existing guidelines and curricula were collected on both the national and the state level via online
research. The focus was on early identification/diagnosis of children who present problems in learning to read
or spell, as well as intervention and grading. Although national guidelines exist, our findings revealed
significant variation among states with regard to the implementation of these guidelines, leading to substantial
differences in diagnosis and intervention. Particularly problematic is the use of screening instruments that
have been neither evaluated nor normed. A positive trend towards evidence-based intervention was identified,
but there are still deficits in teacher education when it comes to dyslexia. However, efforts are being
undertaken to solve this problem by changing the curricula.
Keywords: reading and spelling difficulties, dyslexia, evidence-based intervention, evidence-based
school policy, teacher-education |