Auf der Basis eines sequenziellen Prozessmodells untersucht die vorliegende Studie an einer Stichprobe von
N = 298 Grundschulkindern der dritten Klassenstufe die möglichen Bedingungen und Auswirkungen
der schülerseits erlebten Lehrerunterstützung. Dazu wurden die schulfachlichen Kompetenzerfahrungen der
Schüler über die Leistungen und Selbstkonzepte im Lesen und Rechnen, ihre psychosozialen
Integrationserfahrungen über das wahrgenommene soziale Klassenklima und die Schulunlust erfasst. Als
relevante Hintergrundvariablen wurden außerdem das Geschlecht und die Familiensprache (als Indikator für den
Migrationshintergrund) einbezogen. Die Ergebnisse entsprechender Strukturgleichungsanalysen können ein
Mediationsmodell bestätigen, dem zufolge sich die Schulleistungen über das Schülerselbstkonzept auf die
erlebte Lehrerunterstützung auswirken. Zugleich schlägt sich die Lehrerunterstützung direkt auf das
klassentypisch wahrgenommene Sozialklima nieder, das sich seinerseits direkt auf die Schulunlust auswirkt.
Dabei hat sich kein Moderationseffekt des Schülergeschlechts, wohl aber der Familiensprache nachweisen lassen.
Ergänzend vorgenommene Kovarianzanalysen belegen zudem die differenzielle Abhängigkeit der untersuchten
Variablen vom Geschlecht und von der Familiensprache. Insbesondere berichten Mädchen ein stärkeres Ausmaß an
erlebter Lehrerunterstützung als Jungen. Desgleichen erleben sich Kinder mit nicht-deutscher Familiensprache
in geringerem Maße unterstützt als Kinder mit deutscher Familiensprache.
Schlüsselwörter: erlebte Lehrerunterstützung, Migrationshintergrund, Geschlecht,
Selbstkonzept, Klassenklima, Schulunlust |
Perceived teacher support among immigrant and non-immigrant third-graders. An analysis of its relations to
gender, academic attainment and educationally relevant self-perceptions.
Conceptually based on a sequential process model the present study analyzed the relations of elementary
students’ perceived teacher support to a set of academic competence and psychosocial adjustment variables.
Furthermore, the students’ gender and migration background were considered as moderator variables. Data
were gathered from a sample of N = 298 elementary third-graders – including measurements of
perceived teacher support, reading and mathematics achievement and self-concept as well as perceived classroom
climate and negative school attitudes. With respect to the underlying process model multiple group comparisons
based on a structural equation modeling approach could clearly support the hypothesized relations and, in
particular, could evidence several mediating effects among the variables. As theoretically predicted, perceived
teacher support was directly affected by subject-specific self-concepts, but not by related achievement outcomes.
Perceived teacher support appeared to directly determine the perceived classroom climate – which, in turn,
had a direct impact on the students’ negative school attitudes. These relations were substantially
moderated by the migration background, but not by the gender variable. Thus, the structural modeling results
significantly differed between the subsamples of children predominantly using the German or another language at
home. To further differentiate these findings, various analyses of covariance (with the achievement variables as
covariates) were conducted. They could show the perceived teacher support being significantly dependent on the
students’ gender and migration background. Accordingly, girls reported a higher level of support than boys
did – and, moreover, children with a migration background consistently experienced a lower level of support
than children without a migration background did.
Keywords: perceived teacher support, academic self-concept, perceived classroom climate, negative
school attitudes, immigrant background, gender differences. |