In einer Fragebogenstudie wurden Schüler der Förderschule mit dem Schwerpunkt Sprache (N = 80) befragt, welche zukünftigen Erwartungen sie mit dem Wechsel von der Grundschule zur weiterführenden Regel- oder Förderschule verbinden und wie sie diese Erwartungen bewerten. Den Viertklässlern wurden dafür eine Reihe von übergangsspezifischen Situationen vorgegeben, für die sie angaben, wie sehr sie diese Situation erwarten (Erwartung), wie sehr sie sich darüber freuen (Vorfreude) und wie sehr sie darüber besorgt sein würden (Besorgnis). Zudem wurden personale Variablen erhoben (u.a. Schulfreude, Fähigkeitsselbstkonzept), die mögliche Einflussfaktoren für die Erwartung von Übergangssituationen und deren Intensität der Bewertung hinsichtlich Vorfreude und Besorgnis darstellen können. Hinsichtlich der Bewertung der Übergangssituationen ergaben sich positive, ambivalente und negative Einschätzungen. Insgesamt schätzen die Förderschüler die Übergangssituationen positiv ein. Weiterhin konnte gezeigt werden, dass es zwischen Schülern, die von der Fördergrundschule zur weiterführenden Regelschule und Schülern, die zu einer weiterführenden Förderschule wechseln, signifikante Unterschiede gibt. So äußern zukünftige Regelschüler deutlich mehr Vorfreude. Schließlich ergaben sich einerseits schwache, aber signifikante Zusammenhänge von Schulfreude, Prüfungsangst, Fähigkeitsselbstkonzept und sozialer Angst mit dem Ausmaß der positiven Einschätzung des Übergangs sowie andererseits Zusammenhänge zwischen den Variablen soziale Angst, Fähigkeitsselbstkonzept und Prüfungsangst mit dem Ausmaß der negativen Übergangseinschätzung.
Schlüsselwörter: Fördergrundschule mit dem Schwerpunkt Sprache, Übergangserwartungen, Situationsbewertung, personale und situative Einflussfaktoren
|
Transition-expectations: How pupils from special primary school evaluate their transition-expectations concerning secondary school.
In a survey pupils with speech disorder from special primary schools (N = 80) were asked for their expectations at the end of primary school concerning secondary school or concerning special secondary school and how they
evaluate their transition-expectations. These fourth-graders were presented a list of transition specific situations. For each situation they were asked if they expect this situation at their new school (expectation), how much they would like this situation to come true (pleasant anticipation), and how much they would be afraid of this situation to come true (negative concern). Furthermore we collect personal data (e.g. school enjoyment, academic self-concept), which might be exert influences on the dimension of pleasant anticipations and the dimension of negative concerns. Overall, the pupils from special primary schools appraise the transition situation optimistically. But it could be shown that there were significant difficulties in the results between pupils who change from special primary school to secondary school and those who change from special primary school to special secondary school: Pupils who changed to secondary school expressed more pleasant anticipations about transition-expectations. Finally, it could be shown that there were significant coherences between personal and situational factors (school enjoyment, examination nerves, academic self-image and social anxiety) and the dimension of pleasant anticipations. There were also significant coherences between social anxiety, academic self-image, examination nerves and the dimension of negative concerns.
Keywords: special primary school with emphasis on speech disorder, transition-expectation, pleasant anticipations, negative concerns, situational and personal influencing factors |