Hausunterricht längerfristig erkrankter Schüler ist eine besondere pädagogische Situation für Lehrer und Schüler. Er eröffnet Chancen zu pädagogischer Begleitung und Unterstützung in besonderen Lebenssituationen, kann aber auch mit spezifischen Schwierigkeiten behaftet sein. Hausunterricht ist mit teils widersprüchlichen Zielen und Erwartungen verbunden, die von einer Nachhilfefunktion bis hin zu einer spezifisch krankenpädagogischen Förderung reichen. Die Organisation von Hausunterricht stellt alle Beteiligte in der Regel vor hohe Herausforderungen, die oftmals nicht zufrieden stellend bewältigt werden. Dadurch werden längerfristig erkrankte, leistungsschwächere Schüler, solche aus bildungsfernen und sozial schwachen Milieus oder Schüler mit Migrationshintergrund zum Teil massiv benachteiligt.
Schlüsselwörter: Hausunterricht, chronische Erkrankung, Migration
|
Individual tutoring at home or in the hospital for chronically ill children as a challenging task for educators and administrators – the status quo.
Individual tutoring at home or in the hospital for chronically ill children appears to be a challenging task for teachers as well as for students. This kind of tutoring carries chances and problems in contradictory expectations. Often this kind of tutoring aims at covering those contents the child has missed during absent school days; but the major goal is to educate chronically ill children in a specific way which is uniquely adapted to their learning situation. To organize hospital and residential facilities is a challenging task, since these institutions often adhere to classic patient-doctor interaction patterns. As a consequence individual tutoring for chronically ill children is not closely integrated with the general educational programs. It is discussed that low achieving ill children from lower classes with a migration background especially are disadvantaged.
Keywords: individual tutoring for chronically ill children, chronic illness, migration |